Thuishaven voor de jeugd
In tijden dat het mediagebruik van de jongste generatie snel verandert, willen wij een thuishaven voor hen zijn. Wij laten de jeugd kennismaken met maatschappelijke thema’s in een veilige en vertrouwde omgeving. Nieuwe media spelen een sleutelrol in de verbinding met de jeugd.
Het is aan ons om naar de volgende generatie te luisteren en jongeren een plek te bieden waar zij zich volledig thuis voelen
Wij hebben ons in de ontwikkeling van de jeugdprogramma’s altijd gerealiseerd dat de jeugd niet alleen in de eigen taal aangesproken dient te worden, maar dat ze ook serieus genomen moet worden als richtinggever. De jeugd bepaalt de toekomst en die ligt niet alleen meer in traditionele media. Dan is het aan ons om naar die volgende generatie te luisteren en jongeren een plek te bieden waar zij zich volledig thuis voelen. De AVROTROS-jeugdprogramma’s zijn dan ook op alle relevante (online) media aanwezig. CupCakeCup heeft op Instagram tienduizenden volgers, de scripted reality-serie Brugklas heeft er zelfs meer dan 100.000 en is daarmee een van ’s lands grootste jeugdprogramma’s op dat platform. Overigens op de voet gevolgd door Jill, met ruim 72.000 volgers. Laatstgenoemde twee programma’s doen het met elk tienduizenden volgers ook uitstekend met hun YouTube-kanalen. De inzet van (sociale) media heeft echter nooit het doel om zoveel mogelijk volgers te halen. Zoals we met traditionele media ook op grote schaal actief het publiek opzoeken door het land in te gaan, worden deze kanalen specifiek ingezet om actief en laagdrempelig de interactie te houden met de jonge doelgroep.